Kuljetusala on nyt todella kovilla – välittömiä toimia tarvitaan

Huoltovarmuuden ydintä ovat toimintakykyiset kuljetusyritykset, muistuttaa toimitusjohtaja Anssi Kujala. Nyt totisesti tarvitaan nopeita päätöksiä, joiden avulla kuljetusyrityksien toiminta turvataan, hän vaatii.

Venäjän hyökkäys Ukrainaan uhkaa miljoonien ihmisten elämää. Se on mullistanut koko Euroopan turvallisuustilanteen ja sysännyt maailmanmarkkinat raiteiltaan.

Inhimilliset kärsimykset ovat kaikkien suomalaisten suurin huoli. Moni kantaa huolta myös ulko- ja turvallisuuspolitiikan perusteiden muuttumisesta. Myös taloudelliset seuraukset kriisistä ovat vakavia.

Tilanne heijastuu nyt kaikkialle ja näkyy dramaattisella tavalla myös kaiken energian hinnassa. Juuri tänään 9.3 SKALin hintaseurannan mukaan dieselin hinta on 2,20 €/l. Edellinen noteeraus viikko sitten oli tasan 1,90. Nousu viikossa oli 30 senttiä, sodan alun jälkeen nousua noin 37 senttiä per litra. Hinta jatkaa nousuaan. Jo aiemmin vuoden aikana hintanousu on ollut korkea ja heikentänyt kuljetustoiminnan toimintamahdollisuuksia. Jopa 70 litraa sadalla kilometrillä kuluttavassa kalustossa nämä nousut ovat kestämättömiä. 

Eräs kuljetusyrittäjä kertoi, että viime viikko toi yritykselle tappiota reilut 10 000 euroa, ensi viikko maksaisi yli 20 000. Hän totesi, että siihen ei ole enää varaa ja niin suurilla tappioilla on hankala kuljetustoimintaa jatkaa. Tämä on päivänselvää. 

Tämä on tositilanne nyt monessa kuljetusyrityksessä ja tarkoittaa yksinkertaisesti sitä, että tavaran liikkuminen vähenee ja loppuukin. Kuljetusyritykset ovat laajasti lähteneet lahjoituksin, kuljetuksin ja muin keinoin tukemaan Ukrainaa. Mutta mikään yritystoiminta ei kuitenkaan voi toimia pitkään tappiollisesti. Tämä pitää nyt ymmärtää.

Suomen Kuljetus ja Logistiikka SKAL ry on toiminut asiassa Venäjän hyökkäyssodan alusta alkaen. Olemme tuoneet keskeisille poliittisille päättäjille tietoon tilanteen ja esittäneet keinoja, joiden avulla toimintamahdollisuudet turvattaisiin. 

En lähde yksilöimään tässä keinoja, mutta listallamme on useita esityksiä, jotka liittyvät polttoaineen hintaan, verotukseen ja saatavuuteen, alan rahoitusongelmiin, työvoiman riittävyyteen ja mahdollisiin taloudellisiin tukitoimiin.

Hallitus linjasi esityksestämme muutama viikko sitten käynnistävänsä Ammattidiesel-järjestelmän valmistelun. Kiitämme siitä, mutta kuten hyvin tiedetään, se ei ole ratkaisu akuuttiin tilanteeseen. Vaikka valmistelua pitää nyt nopeuttaa selkeästi, tarvitaan paljon nopeavaikutteisempia keinoja. 

Logistinen järjestelmämme on nyt haavoittuvaisessa tilassa ja tällä on tietenkin myös huoltovarmuuteen liittyvä ulottuvuus. Huoltovarmuuden ydintä ovat toimintakykyiset kuljetusyritykset.

Nyt totisesti tarvitaan nopeita päätöksiä, joiden avulla kuljetusyrityksien toiminta turvataan.

Anssi Kujala
toimitusjohtaja
Suomen Kuljetus ja Logistiikka SKAL ry

PS: Olemme avanneet sivuston, jossa on tietoja, joita kuljetusyrittäjä saattaa tarvita: Ukraina - tietoa kuljetusyrityksille. Sivustolla kerrotaan myös, miten voit auttaa Ukrainan tilanteessa.