Kuljetus A. Lindholm kuljettaa puutavaraa Kangasniemen kumpuilevassa maastossa. Kuljetusalan näkymät ovat Lindholmien mukaan valoisat, mutta byrokratia, tiestön kunto ja talvihoito tuovat haasteita. Yrityksen perustaja Ari sekä lapset Anni-Riina ja Veikko ovat tuoneet puutavara-alaa tutuksi parasta aikaa pyörivässä Rekkakuskit Suomi -ohjelmassa.
Kuvat: Maarit Lahikainen
Ari Lindholm on lähes koko ikänsä toiminut kuljetusalalla. Nuorena huoltamotyöntekjänä suunta oli selvä: kuljettajaksi heti, kun saa ajokortin. Sillä tiellä hän on edelleen.
-Autot ovat aina kiinnostaneet. Lisäksi päivät kuljetusalalla ovat vaihtelevia, ja mukavan haasteellisia.
Vuosikymmenten kokemus kuljettajan työstä sai haaveilemaan omasta yrityksestä. Siihen tarjoutui mahdollisuus yhtiökumppanin kanssa vuonna 2000, kun Ari pääsi osakkaaksi tuttuun yritykseen. Yritys tarvitsi liikenteestä vastaavan, ja Arilla oli sopivasti tuore liikennelupakurssi käytynä. Laitinen & Lindholm Ay toimi seuraavat kahdeksan vuotta, kunnes Aimo Laitinen jäi eläkkeelle ja Ari osti hänen osuutensa yrityksestä. Näin syntyi Kuljetus A. Lindholm.
Arin 1990-luvulla syntyneet lapset Veikko ja Anni-Riina ovat pienestä pitäen seuranneet isän kuljetusalan yritystoimintaa. Isän jalanjäljissä he päätyivät logistiikka-alan koulutukseen ja siitä perheyritykseen töihin. Veikko on ollut mukana yrityksen toiminnassa nyt kymmenen vuotta, Anni-Riina kuusi vuotta. Sen aikana vastuuta on jaettu yhä enemmän nuoremmalle polvelle.
-Välissä isän on vaikea jakaa vastuuta, kun on niin pitkään tehnyt päätökset itse, mutta pikkuhiljaa opetellaan yhdessä, kertoo Anni-Riina.
Ari on alalle kannustamisen sijaan halunnut näyttää, että ala ei ole helpommasta päästä. Silti Veikko ja Anni-Riina ovat ottaneet haasteen vastaan ja tulleet alalle oma-aloitteisesti.
-Tulee olla oma innostus, motivaatio ja palo tähän työhön, painottaa Ari.
Arille yrittäminen on elämäntapa, jonka oppeja hän on jakanut vuosien varrella myös Veikolle ja Anni-Riinalle.
Anni-Riina on ottanut yhä enemmän roolia yrityksen hallinnollisissa töissä. Veikko taas on vastuussa kalustosta. Heidän lisäkseen yrityksessä työskentelee neljä työntekijää.
Sukupolvenvaihdos siintää tulevaisuudessa, mutta kiirettä siihen ei vielä ole.
Vastuuta jaetaan perheyrityksessä yhä enemmän Arin, Anni-Riinan ja Veikon kesken.
Hyvä porukka koossa
Kuljetus A. Lindholm kuljettaa puutavaraa pääasiassa UPM:lle. Yrityksellä on myös muutama muu paikallinen yritys asiakkaana.
Yrityksen valttikortteja ovat joustavuus ja palvelualttius. Lindholmit ovat myös panostaneet vuosien varrella kuljetuskalustoonsa. Kolme uudehkoa puutavara-ajoneuvoa ovat päästöluokitukseltaan uusinta Euro 6:sta. Asiakkaat eivät ole tätä vaatineet, mutta Lindholmit kokevat, että siitä on heille etua.
Talouden notkahduksesta huolimatta Kuljetus A. Lindholmilla on riittänyt töitä. Sesonki on talvella, mutta myös muina vuodenaikoina kuljetukset ovat rullanneet ilman pidempiä seisonta-aikoja.
-Meillä on myös hyvä porukka töissä. Se ei ole itsestäänselvyys. Vaikka yrityksellä olisi varaa panostaa uuteen kalustoon, ei investointeja voida tehdä, jos ei ole kuljettajia.
Anni-Riina saa välissä sosiaalisen median kautta kyselyjä, miten heidän yritykseensä pääsisi työharjoitteluun tai ihan vain tutustumaan puuauton kuljettajan työhön.
-On hienoa, että löytyy kiinnostuneita, mutta todellisuudessa perehdyttäminen vie aikaa ja resursseja, joita meillä ei ole liikaa, kertoo Anni-Riina.
-Tekemällä oppii, kokemuksen kautta, kunhan vain ehtisi opettaa. Yrittäjä joutuu opastamaan koulun penkiltä tullutta työntekijää vielä pitkään, ennen kuin hän pärjää itsenäisesti työssä. Työntekijän motivaatio ja into työhön kuitenkin auttavat, sanoo Ari.
Kuljetus A. Lindholmilla on hyvä työporukka. He saavat myös kyselyjä työharjoittelupaikoista.
Byrokratia, tiestö ja talvihoito
Kuljetusyrittäjien haasteista Lindholmit mainitsevat lisääntyvän byrokratian, tiestön korjausvelan ja talvitienhoidon haasteet.
- Esimerkiksi ammattipätevyyden täydentäminen viiden vuoden välein on ajatuksena hyvä, mutta käytännössä siitä koituu yrittäjälle enemmän vaivaa ja kustannuksia kuin hyötyä, kertoo Veikko.
-Jos käyt viiden vuoden välein saman ennakoivan ajon koulutuksen, on selvää, ettei siitä saa vuosien jälkeen mitään uutta irti. Ammattipätevyyden lainsäädännössä olisi kehittämisen varaa, sanoo Anni-Riina.
Suomi on pitkien etäisyyksien maa, jossa tarvitaan kumipyöräliikennettä. Silti sen toimintaedellytyksiin eli tiestön kuntoon ja talvihoitoon ei panosteta riittävästi.
-Puutavara-ajoneuvot kuljettavat raskaita lasteja kapeilla metsäteillä. Vaarat ovat todelliset, jos tähän yhtälöön lisätään vielä talviolosuhteet ja huonosti auratut tiet, muistuttaa Ari.
-Huonokuntoinen tie vaarantaa liikenneturvallisuuden, kuluttaa enemmän polttoainetta, saattaa vaurioittaa kalustoa ja sekoittaa aikataulut. Tämän laskun maksavat kuljetusyrittäjät, hän lisää.
Ohjelman kulisseissa
Kuljetus A. Lindholm on mukana Nelosen tuoreessa Rekkakuskit Suomi -sarjassa, joka pyörii parasta aikaa tv:ssä. Sarjassa tutustutaan ammattikuljettajien työhön ja elämään eri puolilla Suomea.
-Alkuun vähän jännitti, mutta mikit unohtuivat pian. Kuvaajasta tuli ikään kuin kaveri, joka kulki mukana, kertoo Anni-Riina.
Mikit unohtuivat jopa niin, että välissä lenteli ärräpäitä sekä sattui ja tapahtui – aivan kuten tavallisinakin työpäivinä. Niille Lindholmit ovat nauraneet jälkeenpäin.
Ohjelmaa kuvattiin viime talvesta lähtien kesään asti, ja ensimmäinen jakso näytettiin Nelosella marraskuussa. Palaute on ollut positiivista kasvotusten ja pääosin netissäkin.
-Koen tosin, että nuorena naiskuljettajana olen ollut alttiimpi kommentoinnille kuin ohjelman mieskuljettajat, kertoo Anni-Riina.
Toisesta kaudesta heillä ei ole vielä tietoa, mutta voisivat osallistua, jos mahdollisuus tulisi.
-Paljon jäi näyttämättäkin. Ohjelman tekeminen on niin iso kokonaisuus, että katsojalle päätyy vain pieni osa päivistämme, vaikka kohtaukset ovatkin otteita aidoista hetkistä työpäiviemme aikana.
Perhe on tuonut esiin aiemmin myös tärkeää aihetta: koulukiusaamista dokumenttielokuvassa Kuka suojelee minua. Vuonna 2022 julkaistussa dokumenttielokuvassa Anni-Riina avaa kokemaansa koulukiusaamista ja henkistä väkivaltaa yläasteella ja ammattikoulussa sekä niiden kauaskantoisia vaikutuksia nuoren elämään.
- Toivon, että kokemukseni ja siitä kertominen julkisesti auttaisi nuoria, jotka kokevat samaa, ja rohkaisisi heitä hakemaan apua, kertoo Anni-Riina.
Järjestö yrittäjän tukena
Kuljetus A. Lindholm on ollut SKALin jäsen perustamisestaan lähtien.
-Apua on saanut SKALilta aina, kun sitä on tarvinnut.
Kangasniemellä toimii pieni paikallisyhdistys Kangasniemen Kuljetusyrittäjät ry, jonka tapahtumissa Ari on silloin tällöin käynyt.
Anni-Riina ja Veikko kuuluvat SKAL Nuorten verkostoon, mutta eivät ole vielä ehtineet verkoston tapaamisiin.
-Puutavaraseminaariin ja SKAL Liikenteessä -päivään olemme osallistuneet.
Lindholmit pitävät tärkeänä, että SKAL kuljetusalan edunvalvojana nostaa kuljetusalan ja etenkin heidän tapauksessaan puutavarapuolen epäkohtia esiin.
Kuljetusalan tulevaisuuden he näkevät valoisana.
-Pitkien etäisyyksien maassa eivät kuljetukset lopu.
Perustettu: 2008
Kotipaikka: Kangasniemi
Omistaja: Ari Lindholm
Toiminta-alue: Keski-Suomi
Henkilöstö: 7
Kalusto: 3
Kuljettaa: puutavaraa