Kohti Eurooppaa

Kuljetusyrittäjä Petri Eloranta on kuljetusalan konkari. Yrittäjäsuvussa kasvanut Eloranta on luotsannut urallaan useita kuljetus- ja logistiikkayrityksiä, viimeisimpänä omaa Eloranta Logisticsia. Yritys kuljettaa maantierahtia Euroopan halki. Palvelu, joustavuus, nopeus ja huoltovarmuus ovat yrityksen valtteja.

Vuosaaren satamassa tuuli vihmoo ja ripauttelee vettä helmikuisena perjantaiaamuna. Kuljetusyrittäjä Petri Eloranta on vienyt puoliperävaununsa pesulaan ennen parin viikon Euroopan työreissua. Istahdamme kahville ennen kuorman lastaamista. Eloranta ja seitsemän muuta Eloranta Logisticsin työntekijää ja alihankkijaa suuntavat iltapäivällä kohti Etelä-Eurooppaa. Eloranta itse ajaa lähes niin etelään kuin Euroopassa pääsee, Espanjan Cádiziin lähelle Gibraltaria.

-Osa jää jo Saksaan, osa suuntaa etelämmäksi Espanjaan.

Mäntsäläläinen Eloranta Logistics kuljettaa suurimmaksi osaksi teollisuuden tuotteita ympäri Eurooppaa, lähinnä Iberian alueelle Espanjaan, Portugaliin, Italiaan ja Ranskaan. Takaisinpäin tultaessa kuormassa on yleensä elintarvikkeita, kuten hedelmiä ja vihanneksia. Yrityksen kalusto palvelee sekä lämpösäädeltyjä että kylmäkuljetuksia.

-Etenkin sivusta avattava FRIGO-traileri on Etelä-Euroopassa harvinaisuus, joita on vain skandinaavisilla kuljetusyrityksillä.

Päivittäin uutta

Eloranta Logisticsin yrittäjä Petri Eloranta on ollut kuljetusalalla lähes koko ikänsä. Sekä hänen isänsä ja isoisänsä olivat alalla.

Eloranta lähti kuljettajaksi heti saatuaan ajokortin. Sähköasentajan koulutuksesta huolimatta kuljetusala vei mennessään. Ajettuaan useamman vuoden Suomessa, aukesivat tiet kuljettajana Eurooppaan ja Venäjälle.

Hän eteni urallaan kuljetuspäälliköksi. Vuonna 2003 Elorannalle tuli mahdollisuus lähteä osakkaaksi Hexspeed Oy Finlandiin joka myytiin vuonna 2010. Sen jälkeen hän lähti mukaan toiseen logistiikka-alan yritykseen osakkaaksi.

Vuonna 2015 hän perusti Eloranta Logisticsin, joka työllistää tällä hetkellä neljä vakituista työntekijää ja yli 30 alihankkijaa. Elorannan vaimo Satu Eloranta toimii yrityksen talouspäällikkönä ja hoitaa yrityksen hallinnon.

Sinänsä yrittäjyys ei ole päässyt yllättämään yrittäjäpariskuntaa. Yrittäjäperheessä kasvaminen ja vuosien kokemus ovat opettaneet, että on turha stressata liikaa.

-Toki yrittäjyydessä on otettava paljon vastuuta: on yrityksen talous, työntekijät ja alihankkijat.

Positiivisia puolia löytyy kuitenkin enemmän kuin negatiivisa.

-Kuljetusyrittäjänä oppii joka päivä uutta. Työn parasta antia on vaihtelevuus.

Kuljetusalalla riittää haasteita. Erityisesti viime vuodet ovat olleet haastavia. Venäjän hyökättyä Ukrainaan polttoaineen hinta pomppasi rajusti ja kustannukset kasvoivat.

-Kustannukset ovat nousseet kaikilla osa-alueilla: polttoaine, kalusto, renkaat, kaluston huollot ja laivojen saastemaksut, luettelee Eloranta.

Alkanut vuosi on kuitenkin lähtenyt käyntiin positiivisemmin kuin edellinen vuosi, ja on jopa yllättänyt.

Saavutettava Eurooppa

Ajaminen Suomen tai Euroopan teillä ei Elorannan mukaan eroa paljoakaan.

-Suomen tiestö tosin on kuin soramonttu verrattuna Euroopan teihin. Esimerkiksi Ranskassa on panostettu tiestöön valtavasti, ja sen huomaa ammattiautoilija. Toki keliolosuhteetkin ovat helpommat etelämmässä.

Liikennettä on paljon enemmän Euroopassa, mutta säännöt ovat pääosin samat. Taukopaikkoja, joissa on peseytymismahdollisuus, on Euroopassa huomattavasti enemmän kuin Suomessa. Vartioidut parkkialueet ovat olleet turvallisia yöpymiseen.

Suomalaista kuljetuskalustoa näkyy yhä vähemmän Euroopassa.

-Suomi on Eurooppaan nähden saari, joten olisi tärkeää pystyä turvaamaan suomalainen kuljetus- ja logistiikkaelinkeino, jotta kuljetukset eivät lipuisi halpojen hintojen perässä esimerkiksi Baltiaan.

-Hinnoilla emme pysty kilpailemaan Euroopassa. Sen sijaan joustavuus, nopeus ja huoltovarmuus ovat valttikorttejamme. Me toimimme luotettavasti ja panostamme palveluun.

Eloranta Logistics huolehtii vastuullisuudesta ja ajoneuvojensa ympäristöystävällisyydestä päivittämällä kalustonsa 4–5 vuoden välein. Tällä hetkellä heillä on kaikki ajoneuvot EURO6-päästöluokkaa. Muitakin käyttövoimia kuin dieseliä Eloranta on miettinyt, mutta tekniikan ja jakeluinfran täytyy vielä kehittyä ennen kuin yritys on valmis investoimaan muihin käyttövoimiin. Etenkin vetyä Elorantaa povaa tulevaisuuden käyttövoimaksi raskailla kuljetuksilla.

EU-tason päätöksiä suomalaisen kuljetusyrittäjän hyväksi

Europarlamenttivaalit käydään kesäkuussa 2024. SKALin arvioiden mukaan jopa 70 prosenttia kuljetusalaan vaikuttavasta lainsäädännöstä on vähintäänkin osin sidonnaista EU-säädöksille. EU-tasoinen päätöksenteko on siis ehdottoman tärkeää suomalaiselle kuljetusalalle.

Eloranta toivoo, että Euroopan parlamenttiin löytyisi Suomesta kuljetus- ja logistiikka-alasta kiinnostuneita ja alasta ymmärtäviä europarlamentaarikkoja.

-Tietotaitoa tarvitaan, jotta voidaan tehdä päätöksiä, jotka vievät alaa eteenpäin.

Eloranta pitää myös henkilökohtaisesti europarlamenttivaaleja tärkeänä. Vaalikeskusteluissa voisi hänen mukaansa esimerkiksi puntaroida suomalaisen ja eurooppalaisen kuljetusalan eroja. Suomessa verotus on selvästi korkeampaa kuin monessa muussa Euroopan maassa, mikä vaikuttaa suomalaisten kuljetus- ja logistiikkayritysten kannattavuuteen. 

Lisäksi kun Eloranta Logisticsin ajoneuvot ajavat Euroopassa, peritään tienkäyttömaksu lähes jokaisessa maassa. Kun ulkomaiset yritykset ajavat Suomessa, heiltä ei peritä maksuja suomalaisten teiden käytöstä. Tästä Eloranta toivoisi myös keskustelua.

Neuvoja ja ohjeita

SKAL on Elorannalle tuttu vuosien varrelta eri logistiikkayrityksistä, ja oli selvää, että myös Eloranta Logistics liittyi alan edunvalvontajärjestöön.

Etenkin haastavina aikoina Eloranta on saanut neuvoja ja valmiit kaavakkeet ulkomaanliikenteeseen sekä ohjeet, miten täyttää ne. Myös SKALin viestintää Eloranta seuraa, ja on saanut siitä tietoa alan ajankohtaisista asioista ja säädöksistä.

Eloranta panostaisi yhä enemmän jämäkkään edunvalvontaan ja yhteydenpitoon vaikuttajiin alan hyväksi.

-Kuljetusalaa tarvitaan niin kauan kuin tavara liikkuu paikasta toiseen. Etenkin suomalaisen kuljetuselinkeinon tärkeys on turvattava jatkossakin.


Perustettu:
2015
Kotipaikka: Mäntsälä
Omistaja: Petri Eloranta
Toiminta-alue: Eurooppa, erityisesti Iberian alue
Henkilöstö: 4 (+ alihankkijat)
Kalusto: 2 täysperävainua, 1 pakettiauto (+ alihankkijoiden ajoneuvot)
Kuljettaa: maantierahtia, mm. teollisuuden tuotteita ja elintarvikkeita