Vuonna 1900 kolmannes Yhdysvaltain autokannasta oli sähköautoja. Samoihin aikoihin Ferdinand Porsche innovoi polttomoottorin ja akkutoimisen sähkömoottorin yhdistävän hybridin. Niin keksijä Thomas Edison kuin Henry Fordkin kehittivät sähköautojen tekniikkaa ja vähältä piti, ettei niistä tullut vallitseva kulkumuoto. Varsinkin varakkaampi väki sähköautoili mielellään, koska se oli hiljainen, vaivaton ja hajuton liikkumismuoto. Sitten tapahtui öljyteollisuus, paremmat tiet, bensiinin tankkausverkosto ja polttomoottorin sytytysjärjestelmän kehitys*.
Jos sähkö olisi voittanut noin 110 vuotta sitten, olisimmekohan nyt onnellisia päästöttömän sähköliikenteen hyödyntäjiä? Muuttujia on liikaa, ja on mahdotonta sanoa, mitä olisi tapahtunut ilman polttomoottorin vallankumousta. Nyt olemme tässä, miettimässä päämme puhki, miten saisimme liikenteestä päästötöntä. Liikenne- ja viestintäministeriö julkaisi fossiilittoman liikenteen tiekarttaluonnoksen 15. tammikuuta. Ministeri Timo Harakka esitteli tiekartan tuoreeltaan korkeatasoisessa Sadasta nollaan -webinaarissa, jonka järjestimme kumppaneidemme kanssa. Tallenne löytyy verkosta. SKAL laati tiekartan tiivistykset.
Vähäpäästöisyys on paljon muutakin kuin käyttövoimakysymys. Seinäjokinen Rauno Heinonen on vuosien saatossa tehnyt lukuisia valintoja, jotka painavat kuljetustoiminnan päästöjä alas. Oma urean tankkauslaitos, Euro 6 -kalusto sekä optimoitu ajojärjestely ja toimipisteiden sijoittelu ovat ympäristöystävällisiä järkivalintoja rehun ja viljan kuljetukseen täysperävaunuyhdistelmillä. Seuraavaa polvea edustava Toni Heinonen haluaa kiinnittää huomiota ajo- ja lepoaikasäädösten ristiriitaisuuteen päästövähennystavoitteen kanssa. Kuljettajaa on vaihdettava, vaikka se tarkoittaisi turhaa suhaamista muutaman tunnin tähden.
Lappeenrantalainen Joni Koppo perehtyisi mielellään nykyistä enemmän päästöjen vähentämiseen yrityksessään. Hänen muun muassa elintarvikkeita ja kodinkoneita kuljettava yrityksensä on asettanut ajonopeudet kahdeksaan kymppiin ja optimoinut aluston ajotehtäviin. Yritys on kasvanut nopeasti ja nuoren yrittäjän aika on mennyt tiiviisti toiminnan muuhun kehittämiseen ja perhekin on kasvanut. Seuraavaksi Joni haluaisi paneutua tiiviimmin kulutuksen seurantaan ja tutkia vähäpäästöisempiä aihtoehtoja. Hienoa! SKAL neuvoo jäseniään mielellään taloudellisen ajotavan kehittämisessä ja muissa päästökysymyksissä. Ei muuta kuin puhelua ja viestiä tulemaan!
Tässä numerossa tutkaillaan myös tieverkon tilaa ja talvihoitoasioita sekä tiemaksuja, joista on kehitteillä jälleen uutta EU-lainsäädäntöä: millaiset tuulet puhaltavat vinjetin suhteen Saksan puheenjohtajakauden jäljiltä? Jos haluat tietää, miten muut kuljetusyritykset vähentävät päästöjään tai suhtautuvat tiemaksuihin, kannattaa tutustua myös SKAL Kuljetusbarometrin tulosanalyysin.
Sähköautojen kehityksen tyssääminen 1900-luvun alussa osoittaa, miten suuri vaikutus sattumalla ja kaikenlaisilla kolmansilla tekijöillä on kehitykseen tällä maapallolla. Pieni nykäisy johonkin suuntaan, ja näkymä 100 vuotta myöhemmin on jotain aivan muuta kuin olisi luullut.
Tällaisissa tunnelmissa tällä kertaa, reipasta alkua vuodelle!
* The History of the Electric Car, U.S. Dept of Energy, 2014.
Autotoimittajamme Sakari Kokkonen kertoo oman tulkintansa puhtaampien ajoneuvojen taipaleesta, kannattaa lukea.