Pyysin teininä vanhemmiltani apua ensimmäisen kesätyöpaikan hankintaan, olihan heillä tuttuja. Sain käteeni puhelinluettelon. Lehteilin yrityksiä ja virastoja, joihin pääsisin julkisilla, ja tartuin luuriin. Jännitti, mutta puoli tusinaa puhelua myöhemmin olin sopinut haastattelusta, ja kesällä alkoivat työt. Siitä itsenäisyyden oppitunnista olen aina ollut kiitollinen. Nykyään, kun tarvitsen itselleni vieraampaa tietoa, alitajunta piirtää eteeni kasvot. Kasvot kuuluvat ”työelämäystävälleni”, jolta voisi löytyä seuraava johtolanka. Olen iloinen siitä, kuinka paljon näitä ystäviä loppujen lopuksi on, sillä en todellakaan ole mikään verkostoitujahirmu.
Ystävien ja verkostojen merkitys on korostunut koronatilanteessa. Kun elämänpiirit ovat supistuneet, mahdollisuus kilauttaa kaverille on erityisen tärkeä. Verkostot lisäävät mahdollisuuksia. Tämän tietää myös kansijuttumme Transport Valdén, joka lähti mukaan neljäntoista liikennöitsijän Fennoroad-ketjuun vuonna 2013. Verkostot ovat vahvistuneet ja uusia yhteistyömuotoja avautunut tehtyjen töiden kautta. Tulos tehdään kuitenkin ennen kaikkea penkin ja ratin välissä, toteaa Mårten Valdén. Nyt sitäkin enemmän, sillä onhan koronakriisi tehnyt kuljettajista sankareita!
Kuopiolainen Lähivaara Oy on kolmen veljeksen ja heidän poikiensa yhteisyritys. Lähivaarat eivät suinkaan ole samasta puusta veistettyjä, mutta erilaisuus vain rikastuttaa liiketoimintaa ja elämää, kertoo Kari Lähivaara. Suomen suurimpiin raakapuun kuljettajiin kuuluvalle Lähivaaralle hyvät kumppanit ovat elinehto, oli sitten kyse kuljetusyrityksistä, tilitoimistosta tai vakuutusyhtiöstä. Lähivaaran tapa toimia on käytännönläheinen. Kuljettajia koulutetaan oppilaitosyhteistyössä, ja työterveyttä kehitetään kutsumalla terveyden ammattilaiset tutustumaan kuljetuksiin. Raikasta!
Korona on mullistanut myös yhdistyselämän, ja SKAL:n liittokokous siirtyy. Puheenjohtaja Teppo Mikkolan neljän kauden mittainen palvelus tulee päätökseensä liittokokouksessa, jonka ajankohta selviää viimeistään kesäkuun alussa. Monet nousu- ja laskukaudet nähneenä Teppo kantaa huolta kuljetusyrityksistä, sillä ”koronabarometri”-kyselymme perusteella lähes joka viides jäsenyrittäjä kokee konkurssiuhkaa. Teppo Mikkola haluaa mieluummin valaa toivoa kuin uhkakuvia ja toivoo, että yrittäjät hakisivat asiantuntija-apua ripeästi, jos tilanne heikkenee. Tepon puhelin on soinut tiuhaan vuosien varrella, niin myös nyt: – Omat ongelmani ovat pienentyneet, kun olen kuunnellut yrittäjien viestejä eri puolilta Suomea. Lue Ulla Eskelisen kirjoittama juttu.
Laajoista verkostoista on paljon etua, mutta ne eivät ole eikä niiden tule olla ainoa tie eteenpäin. Aina voi heittäytyä hurjaksi ja ottaa yhteyttä tuiki tuntemattomaan. Ties mitä siitä seuraa!
Pitäkää itsestänne ja ystävistänne huolta!
Tutustu edunvalvontatoimiimme ja kuljetusyritysten tukimuotoihin koronatilanteessa.