Kuljetusyrittäjät tietävät omakohtaisesti, millainen merkitys SKALin ajamalla jakeluvelvoitteen alentamisella on ollut päättyvänä kesänä. Dieselin hintaan on toki vaikuttamassa muitakin tekijöitä, kuten öljyn maailmanmarkkinahinnan lasku, mutta jakeluvelvoitteen alenemisen vaikutus pumpuilla oli heinäkuussa selkeä ja tuntuva. Nyt on tärkeää, että hallituksen linjaus alenemasta pätee myös ensi vuonna ja että jakeluvelvoitteen korotukset torjutaan.
Vuoden 2022 vaihteessa polttoaineiden jakeluvelvoite nousi 1,5 prosenttiyksikköä, 18 prosentista 19,5 prosenttiin. Muutos perustui vuosia sitten tehtyyn poliittiseen päätökseen. Samaan aikaan nousi - istuvan hallituksen päätöksellä - parafiinisen dieselöljyn polttoainevero. Näiden muutosten johdosta ennestään korkeat polttoainehinnat nousivat konkreettisesti yön yli 1.1.2022.
Tietoisena muutoksesta SKAL oli jo valmistellut uuden, entistä perusteellisemman esityksen ammattidieselistä, jota olemme ajaneet jo pitkälti toista vuosikymmentä. Ammattidieselesityksen ohella toimme alkuvuonna julki sarjan muitakin toimenpiteitä, joilla korkeita polttoainekustannuksia pystyttäisiin hillitsemään. Keskeisin esityksistämme oli jakeluvelvoitteen alentaminen. Esityksistämme suurin osa on edennyt joko laiksi tai valmisteluun, jakeluvelvoitteen alentaminen tärkeimpänä.
SKALin tammi-maaliskuussa 2022 esittämät toimenpiteet ja niiden eteneminen:
SKALin esitys pv | Toimenpide | Tilanne syyskuussa |
3.1.2022 | Ammattidiesel | Edennyt valmisteluun (ks. s. 29) |
7.3.2022 | Jakeluvelvoitteen alentaminen | Toteutui lain muutoksena 8.7.2022 |
7.3.022 | Kuljetusyritysten kustannustuki | Toteutuu polttoainetukena syksyllä 2022 |
maaliskuussa | Polttoaineveron alentaminen EU:n minimiin | Ei päätöksiä |
7.3.2022 | Takausinstrumentti kuljetusyrityksille | Toteutui, Finnvera, huhtikuussa. |
Jakeluvelvoitteen alentaminen hallitukselta oikea liike
Jakeluvelvoite on mekanismi, jolla säädellään uusiutuvan polttoaineen, ts. bio-osuuden, määrää Suomessa myytävässä polttoaineessa. Bensiinin joukkoon pystytään lisäämään bio-osuutta vain kymmenen prosenttia. Siksi vaikutus dieselin hintaan on merkittävin. Koska uusiutuvan dieselin maailmanmarkkinahinta on noussut vielä fossiilista dieseliäkin voimakkaammin, jakeluvelvoitteen merkitys polttoaineen hinnassa on tänä vuonna ollut ennakoitua suurempi.
SKALin esitys jakeluvelvoitteen määräaikaisesta poistamisesta tai alentamisesta sai kaikupohjaa Ukrainan-kriisin johdosta asetetulta varautumisen ministerityöryhmältä maaliskuussa 2022. Päätös toteutuksesta saatiin viimein 7. huhtikuuta. Päätöksessä esitetty arvio vaikuttavuudesta dieselin hintaan vastasi SKALin laskelmia. Hallituksen esityksessä tasoksi määräytyi 7,5 prosenttiyksikköä, mikä laskisi velvoitteen 12 prosenttiin. SKAL osallistui lausuntokierrokselle, kiirehtien lain täytäntöönpanoa. Eduskunta siunasi lain täysistunnossaan kesäkuussa ja se tuli voimaan 8. heinäkuuta. Jo etupainotteisesti hintoja laski muun muassa St1.
Mikä on jakeluvelvoite
Liikennepolttoaineiden jakelijoille asetettu määräys myydä kuluttajille vuosittain tietty osuus uusiutuvaa polttoainetta. Sen tavoitteena on edistää kestävien uusiutuvien polttoaineiden käyttöä liikenteessä ja vähentää fossiilisten polttoaineiden käytöstä aiheutuvia hiilidioksidipäästöjä.
Yritysten kyettävä investoimaan päästövähennysratkaisuihin
Vastustaessaan jakeluvelvoitteen nostamista SKAL ei suinkaan vastusta puhtaampaa liikennettä, sillä sitähän jakeluvelvoitteella tavoitellaan. Vallitsevassa maailmantilanteessa vaakakupissa painaa vielä enemmän kova kansainvälinen kilpailutilanne ja hintakriisi. Suomi on omaehtoisesti halunnut nostaa jakeluvelvoitteensa kilpailijamaita korkeammalle tasolle. Jakeluvelvoitteen nostamiseen kohdistuu meillä poliittista painetta, sillä dieselvoittoisessa raskaassa liikenteessä sen avulla pystytään helposti kuromaan kiinni sekä EU:n että Suomen itselleen asettamia päästövähennystavoitteita.
Poliittisen tilanteen ja energian hinnan kriisiydyttyä SKALin näkemys on, että nyt on tuettava kansallista kilpailukykyämme kaikin käytettävissä olevin keinoin. Päästövähennyksiin on huomattavasti paremmat edellytykset, kun kuljetusyrityksillä on investointikykyä ympäristöratkaisuihin. Vallitsevassa tilanteessa sitä ei ole. Jos logistiikka-alaa ei ajeta liian ahtaalle, yrityksillä on investointikykyä uusia kalustoa yhä vähäpäästöisemmäksi ja siirtyä uusiin käyttövoimiin sitä mukaa kun kaluston saatavuus ja jakeluinfra kehittyvät.
Hallitus valmistelee parhaillaan huhtikuussa 2022 tehdyn poliittisen linjauksen perusteella jakeluvelvoitteen alentamista 7,5 prosenttiyksiköllä myös vuonna 2023. SKAL vaatii, että linjauksesta pidetään kiinni. Samassa yhteydessä hallitus esittää myös, että jakeluvelvoitetta korotettaisiin 28 prosenttiin vuonna 2024. Vuonna 2030 jakeluvelvoite nostettaisiin jopa 34 prosenttiin. Näillä tulevilla jakeluvelvoitteen korotuksilla halutaan kattaa vuosilta 2022 ja 2023 toteuttamatta jääneitä päästövähennyksiä.
SKAL epäilee, että suunnitelmia tehtäessä ei ole huomioitu korotusten vaikutuksia logistiikan ja koko Suomen kilpailukykyyn. Tietäen, kuinka suuri hintavaikutus 1,5 prosenttiyksikön korotuksella oli 1.1.2022 tuntuu mielettömältä, että lähivuosille suunnitellaan näin järeitä korotuksia.
Vuotuinen jakeluvelvoitteen taso nykylain mukaan ja muutosesityksen mukaan
Vuosi | Nykyisen lainsäädännön mukainen jakeluvelvoite (%) | Lausuttavana elokuussa 2022 ollut jakeluvelvoiteesitys (%) |
2023 | 21 | 13,5 |
2024 | 22,5 | 28 |
2025 | 24 | 29 |
2026 | 25,5 | 29 |
2027 | 27 | 30 |
2028 | 28,5 | 31 |
2029 | 30 | 32 |
2030 | 30 | 34 |
Näin jakeluvelvoitteen alentaminen vaikutti
Alla SKALin hintaseurannan mukaan dieselin keskihinta ennen ja jälkeen jakeluvelvoitteen alentamisen. Pumppuhinnasta suli pois noin 50 senttiä reilussa kuukaudessa.
– Kuten jokainen kuljetusyritys on voinut itse todeta, jakeluvelvoitteen alentaminen näkyy hinnoissa. Suomen ei pidä nyt hätiköiden syödä omaa kilpailukykyänsä tilanteessa, jossa tulevaisuus on hämärän peitossa. Meidän on kurottava päästötavoitteita kiinni muilla keinoin, kilpailukykyä vaarantamatta, sanoo SKALin toimitusjohtaja Anssi Kujala.
Jakeluvelvoite saadaan toimivaksi, jos uusiutuvien polttoaineiden hinta saadaan alas
SKALin näkemyksen mukaan uusiutuvien polttonesteiden käyttäminen on sinänsä hyvä keino vähentää päästöjä, mutta uusiutuvan hinnan ollessa korkealla saatavuusongelmasta johtuen, sen hintavaikutus on muodostunut liian korkeaksi ja haitalliseksi. Jakeluvelvoitetta käytettäessä tulisi ensin huolehtia uusiutuvan polttoaineen riittävästä tuotannosta, myös kotimaisesta. Muita päästöratkaisuja tulee lisätä ja muun muassa kehittää vaihtoehtoisten käyttövoimien jakeluinfraa nykyistä nopeammassa tahdissa sekä jatkaa hankintatukia.