SKALin pääyhteistyökumppanina toimiva Pohjola Vakuutus haluaa olla kuljetusyrittäjän luottokumppani. Yritys on mukana kuljetusyritysten arjessa ja haluaa turvata niiden menestyksen. Pitkäaikaisissa asiakassuhteissa avainasemassa on vuorovaikutus, toteaa heinäkuussa ammattiliikenteen yhteysjohtaja aloittanut Sanna Kangas.
Sannalle kuljetusalan kenttä on ennestään tuttu. Ennen nykyistä tehtäväänsä hän toimi ammattiliikenteestä vastaavana asiakkuuspäällikkönä Pohjola Vakuutuksen toimistolla Seinäjoella. Viime kesänä Sannalle aukesi uusi näköalapaikka kuljetusalaan, kun hän aloitti Pohjola Vakuutuksen yhteysjohtajana, vastuualueena ammattiliikenne ja yhtenä tehtävänä yhteistyö SKALin kanssa.
– Edellisessä tehtävässäni kuljetusyrittäjien asiat tulivat tutuiksi, kun keskustelimme yrityksen vakuutustarpeista ja kuulin vaikkapa tien päällä sattuneista vahingoista. Tutustuin yrittäjiin myös henkilökohtaisesti, Sanna kertoo.
– Nyt kun tulen SKALin tapahtumiin, en halua olla vain työnantajani edustaja. Haluan olla kentällä, käydä vuoropuhelua ja miettiä yhdessä ratkaisuja. Niin, että kuljetusyrittäjien asiat voidaan tehdä mahdollisimman helpoksi.
Sanavalmiista ja aurinkoisesta Sannasta paistaa innostus työhön. Viime syksynä hän kiersi SKALin tapahtumissa ja tutustui toimihenkilöihin. Vaikka hän on ollut OP ryhmän palveluksessa jo 16 vuotta, hän haluaa perehtyä uuteen työhönsä kunnolla.
– Viime syksynä olin mukana aluejärjestöjen 70-vuotisjuhlissa, SKAL Forumissa, puutavaraseminaarissa Rukalla ja piipahdin myös Power Truck Show’ssa Härmässä. Heti tammikuun alussa olin mukana Sisä-Suomen Kuljetusyrittäjien järjestöseminaarissa. Haluan tavata ihmisiä, jotta pääsen kunnolla perille heidän työstään.
Hän kertoo, että OP Ryhmässä – johon myös Pohjola Vakuutus kuuluu – kuljetusyrittäjien eniten käyttämät palvelut ovat pankki- ja rahoituspalvelut; esimerkiksi kalustohankintojen rahoitukset.
Hänen mielestään on kuitenkin tärkeää, että talossa ymmärretään kuljetusyritysten tarpeet syvällisesti. Näin liiketoimintaa tukevia ratkaisuja voidaan tarjota.
– Panostamme siihen, että voimme tukea liiketoiminnan jatkuvuudessa. Kiinnitämme huomiota ennakointiin ja autamme yrityksiä varautumaan tuleviin riskeihin. Jokainen päivä, kun auto on korjaamolla, heikentää Suomen kilpailukykyä. Meidän tehtävämme on turvata, että vahinkoja ei tulisi. Samalla varmistamme, että renkaat pyörivät myös jatkossa.
Ammattiliikenteen asiakkaille lähtee pakkasilla viesti, jossa muistutetaan käynnistämään kone valvonnan alla. Se on yksi konkreettinen tapa kiinnittää huomiota ennakoivasti.
– SKAL Forumissa yrittäjä kertoi, että oli saanut viestin ja se oli ollut hänelle hyvä muistutus. Samalla hän totesi, että naapuri ei tainnut saada viestiä, sillä hänen oma koneensa paloi, Sanna muistelee.
Hän korostaa, että työssä avoimuus ja vuorovaikutus asiakkaan ja vakuutusyhtiön välillä on kaiken A ja O.
– Toiset asiakkaat haluavat suoran numeron, sekin meiltä löytyy. Toiset ovat ottaneet digiloikkaa ja ovat tykästyneitä yritysvakuuttamisen chat-palveluun. Meidän pitää kuunnella, mitä asiakas tarvitsee. Vakuutusyhtiö on mukana asiakkaan arjessa ja tukee toiminnan jatkuvuutta. Yrittäjän tehtävä on keskittyä liiketoimintaan.
– Tällaisissa vahinkotilanteissakin me käymme asiakkaiden kanssa tilanteen läpi ja mietimme keinoja, joilla sellaisia ei jatkossa tapahtuisi. Sillä turvaamme myös yritysten kilpailukykyä. Meidän tehtävämme on käydä läpi, miksi vahinkoja on tullut tietyn asian kohdalla. Tähän panostetaan yhä enemmän tänä vuonna.
Virroilla nykyisin asuva Sanna on kotoisin Rautavaaralta. Hänen perheeseensä kuuluvat puoliso, tytär ja 5-vuotias Suomen pystykorva Emmi. Hän tekee töitä etänä ja välillä pendelöi Helsinkiin tai Tampereelle.
– Työmatkojen aikana on tullut tutuksi myös tiestön huono kunto. Pidän arvossa sitä, että SKAL vaikuttaa tiemäärärahojen ja kuljetusyritysten puolesta. Ilman kuljetusyrityksiä Suomella ei ole kilpailukykyä, hän päättää.