Käsitys todellisuudesta muuttui 24. helmikuuta. Alkujärkytyksen laannuttua on käynyt ilmeiseksi, mihin kaikkeen arjessamme sota Euroopassa vaikuttaa. Koronasta toipuvalle kuljetusalalle polttoainekustannusten räjähdysmäinen kasvu tuli shokkina. Hallituksen päätökset toimialan tukemisesta osoittavat, että alan tärkeys ymmärretään, vaikka konkreettisia helpotuksia saadaan vielä odottaa. Yhdessä tässä ollaan.
Olin perheen kanssa pohjoisessa, kun aikakausi muuttui. Kiteiset lumihiutaleet maalasivat tunturimaiseman valoisaksi tähtisumuksi ja näky oli ihana, mutta vatsanpohjassa painoi uusi ja raskas tunne. Euroopassa oli puhjennut Venäjän käynnistämä sota. Näin muuttuu käsitys todellisuudesta yhdessä yössä.
Eniten koskettaa ukrainalaisten todellisuus ja heidän hätänsä. Sen jälkeen tulevat meidän muiden murheet. Murheidemme mittasuhteet ovat laajentuneet vain viikkojen sisällä tuosta helmikuun 24. päivästä, kun nähtiin mihin kaikkeen sota vaikuttaa. Suurin yksittäinen muutos kuljetusalalla on dieselin ennestään korkean litrahinnan humahtaminen pilviin. Hintaan on tullut noin euro lisää reilussa vuodessa. Jokainen ymmärtää, ettei kuljetusyrityksillä ole kassassaan vararahastoja näin pahojen päivien varalta. Ei voi olla tarkoituskaan, että yrittäjämme vastaisivat sodan seurauksista. Muutos kuljetusalan tilanteeseen on välttämätön.
SKALissa sota on merkinnyt omanlaistaan liikekannalle panoa. Perustimme verkkosivut jakamaan varautumiseen liittyvää tietoa. Vaikuttamistyössä laitoimme kriisivaihteen silmään, ja niin teki moni jäsenistämmekin. Kiitos ylimääräiseen Kuljetusbarometriin vastanneille, kansanedustajien kummiyrittäjille sekä jäsenillemme, jotka annoitte kustannuskriisille kasvot mediassa. Yhdessä aikaansaatu näkyvyys ja sinnikäs vaikuttamistyö edesauttoivat sitä, että päättäjille tekemämme perustellut esitykset menestyivät ja saimme tuloksia: ensin päätöksen kuljetusalan kustannustuesta, sitten jakeluvelvoitteen määräaikaisesta alentamisesta.
Jo ennen kriisiä saimme päätöksen ammattidieselin valmistelusta. Lue vaikean alkuvuoden vaikuttamistyöstä sekä toimitusjohtaja Anssi Kujalan kolumni.
Kansijuttumme kuusamolainen kuljetusyrittäjä Mika Karjalainen on tyytyväinen kalustonsa ylläpitosopimukseen, joka vakioi kustannuksia. Myös asiakkaalta löytyy ymmärrystä ja klausuulit toimivat, vaikkakin viiveellä. Yksinyrittäjänä toimiva Karjalainen kertoo päästövähennystoimistaan, jotka säilyttävät tärkeytensä muuttuneessa tilanteessakin – alentaahan ympäristötietoisuus kuljetuksissa polttoaineen kulutusta. Lue lisää Mikan ajatuksista.
Oululaisen kuljetusyrittäjä Mikko Haurun yrityksen neljä biokaasuautoa auttavat patoamaan sodan seurauksena nousseita polttoainekustannuksia jonkin verran. Muun muassa pakkaavia jäteautoja liikennöivä Haurun Jäteauto Oy ajaa sillä mitä kuljettaakin, ja on ollut ratkaisuun tyytyväinen. Myös päästövähennykset ovat merkittäviä. Toki kalustossa on dieselkäyttöisiäkin autoja. Kustannukset ovat tarkassa syynissä, ja SKALin jäsenviestintää ja tiedotusvälineitä seuraamalla pysyy tilanteen tasalla.
Ajat ovat kovat, mutta löytyy tästä numerosta iloakin. SKAL Liikenteessä -tapahtuma 17.3. oli hymyjen päivä. Omasta puolestani kiitän lämpimästi Carita Palmqvistiä, Raimo Stenvallia ja Kati Jauhiainen-Stenvallia sekä Mikko Siréniä, että otitte minut vastaan ja annoitte aikaanne. Ette arvaakaan, kuinka antoisaa se minulle oli. Opin ja sain paljon.
Hyvä jäsenemme, jos et tänä vuonna osallistunut SKAL Liikenteessä -päivään, tulee ensi keväänä uusi tilaisuus kutsua meitä kylään. Sitä ennen on muutama muu tapahtuma, kuten liittokokous 11. kesäkuuta puheenjohtajanvaaleineen.
Kohti kesää käydään, yhdessä, eikö niin!