Koko ratkaisee monessa asiassa, kuten kuorma-auton ohjaamon valinnassa. Suurin voi olla kaunein mutta ei välttämättä käytännöllisin. Rakennustyömailla tehtyihin kuljetuksiin soveltuu mainiosti pienempikin ohjaamo kuten koeajetun MAN TGS:n parikymmentä senttiä normaalia kapeampi NN-hytti.
Kolme askelmaa ohjaamoon, oikean ajoasennon sekä peilien säätö, siinä kaikki. Noustessaan ohjaamoon kuljettaja huomaa ohjaamon kapeuden etulokasuojien päälle asennetuista astinlaudoista, joilla kuljettaja hyvin sijoitettujen kaiteiden avulla, vaikka tarkistaa kuormaansa. Sisällä ohjaamossa ei tunnu ahtaalta, hartiatilaa on yllin kyllin, kuljettajan istuimen saa säädettyä tarpeeksi pitkälle koska takaseinä ei rajoita säätöä. Säilytystilaa löytyy tarpeeksi. Ohjaamon kapeuden hyödyt tulevat esille ahtailla työmailla, jossa auton äärimitat voi havainnoida helposti säädettävien taustapeilien avulla.
Koeajettu, 4200 millisellä akseliväillä sekä 400 hevosvoimaisella moottorilla varustettu, TGS on rakennettu naarajärveläisen Piakon toimesta koukkulavan kuljetukseen tarkoitetuksi kuorma-autoksi. Työn tekee 21 tonnin JOAB L21 koukkulaite. Asennustyö on tehty huolella ottaen huomion auton käyttötarpeen. Laitteen ohjaus on asennettu hyvin kuljettajaa käden tuntumaan ja ulkona on huomioitu mukana kulkevan tavaran säilytysmahdollisuudet, taka-akselin edessä on suuri kaappi sidontavarusteille ja ketjuille,
MANin ohjaus tuntuu todella hyvältä, tuntuma on erinomainen ja ohjaus itsessään sopivaksi tehostettu, uraherkkyyttä ei ollut havaittavissa. Positiivinen asia on kaistavahdin hiljainen ääni, se motivoi pitämään turvalaitteen aina päällä koska yleensä laitteen normaali, kovaääninen rääkäisy pakottaa sulkemaan järjestelmän. Kokonaisuudessaan kuljettajan ympäristö on korkealaatuinen, peilit ovat tarpeeksi laajat kaupunkipyörittelyn haasteisin. Lisäturvaa tuo katvealueita valvova järjestelmä kääntymisvaroittajineen.
Kapeaohjaamoinen MAN TGS toimii hyvin alueilla, joissa suuri ohjaamo ahdistaa. Pienillä rakennustyömailla ohjaamon kapeuden merkitys korostuu. Kapeudesta huolimatta ohjaamossa on riittävät tilat sekä kuljettajalle että tavaroille. Näppärästä ohjaamosta hyötyy kuljettaja ja ympäristö.
MAN TGS 26.400 6x2
Moottori: 9 l. 400 hv. 1800 Nm.
Vaihteisto: Tipmatic, 12 nopeutta
Akseliväli: 4200 mm.
Peränvälitys: 2.85
Jousitus: Parabeeli/ilma
Päälirakenne: JOAB L21 Koukkulaite, 26 tonnia
Myynti: Adampolis Finland