Pidetään Suomi liikenteessä – ja liikkeessä

SKALin tuore kuljetus- ja logistiikka-alan tavoiteohjelma 2023–2027 tarjoaa kattavasti ratkaisuja kuljetusten ja laajemmin logistisen järjestelmän tehostamiseen.

Tutustu SKALin tavoiteohjelmaan →

Ammattidiesel

Ammattidieseliä koskeva laki on laadittu ja valmis lausunnoille. SKAL odottaa, että hallitus edistää ammattidieseljärjestelmän pikaista käyttöönottoa. Järjestelmä tarkoittaa kuorma-autoille tankatuista litroista maksettavaa veronpalautusta, mikä alentaisi yritysten kustannuksia ja helpottaisi kuljetus- ja logistiikkatoimialan kustannuskriisiä.

Lue lisää ammattidieselistä →

Vaikuttamisen teemat

SKAL tekee edunvalvontaa, koska se on välttämätöntä. Annamme kuljetusalan lainsäädäntötyöhön asiantuntemuksemme ja näkemyksemme, tavoitteenamme tasapuoliset toimintaedellytykset ja reilut kuljetusmarkkinat.

Toimialasta

Tieliikenteessä liikkuu noin 90 prosentista tavarakuljetuksistamme. Tieliikenne on ensisijainen liikennemuotomme ja Suomen kilpailukykytekijä, josta on pidettävä hyvää huolta.

Lue lisää

Tiestö

Liikennejärjestelmää ja tiestöä on kehitettävä pitkäjänteisesti, sillä tieverkko muodostaa Suomen kuljetusjärjestelmän perustan myös tulevaisuudessa.

Lue lisää

Energia ja verotus

Polttoaineveron korotusten sijaan on uskallettava uudistaa liikenteen verotus.

Lue lisää

Käyttövoimat

Tavaraliikenteen käyttövoimat ovat murroksessa. Päästöjä on alennettava, mutta ratkaisuissa on huomioitava Suomen geopoliittinen takamatka Euroopan laidalla.

Lue lisää

Työvoima

Kuljetus- ja logistiikka-alalla on monenlaisia töitä osaajille niin nyt kuin tulevaisuudessa. Ammattikuljettajien koulutukseen on panostettava.

Lue lisää

Kalusto

Kuljetuskalustomme uusiutuu hitaasti johtuen alan kannattavuushaasteista ja sitä kautta investointikyvystä. Kestävät veroratkaisut ja vähäpäästöisen kaluston hankintatuet nopeuttavat kiertoa.

Lue lisää

Ohjelmajulkaisut

Julkaisut ovat vapaasti ladattavissa pdf-tiedostoina.

Siirry arkistoon →
Vaikuttamisen yhteyshenkilöt